vrijdag 3 oktober 2014

#2 - Daar sta je dan

Na een lange dag college's, waar we het onder andere hebben gehad over de overvloed aan keuzes die tegenwoordig gemaakt kunnen (of moeten) worden (naar aanleiding van dit filmpje), begint voor mij de helse treinreis naar huis. Haal ik de trein nog net? Of moet ik een half uurtje wachten. Nou, deze week moest ik dus een half uurtje wachten. Wat doe je dan? Juist, even snel een broodje halen.

Daar stond ik dan. In de Subway met een grote bar voor je en een vrouw erachter die je met een vragende blik aankijkt om vervolgens jouw unieke broodje te beleggen. Na een korte blik te hebben gericht op het menu wat achter deze vrouw hangt, waar ik overigens niets wijzer van wordt, besluit ik toch maar te kiezen wat ik op mijn broodje wil hebben.

Er is keuze uit circa tien soorten vlees of vis om op je broodje te doen. Maar ja, waar heb ik nou zin in? Wil ik vlees of vis? En welke soort wil ik dan precies? Een lastige keuze, maar uiteindelijk heb ik gekozen om mijn broodje te laten beleggen met kip. Zo, nu heb ik de eerste horde genomen. Op naar de tweede.

"Wilt u pittige of normale kaas?", vraagt de vrouw achter de bar die mijn broodje belegd. Nou die keuze is niet al te lastig! Ik ga voor de normale kaas. Maar het ergste komt nog. Welke groentes wil ik op mijn broodje? Er is keuze uit circa 15 soorten groente. Ik had natuurlijk kunnen zeggen dat ik ze allemaal wil of juist geen, maar dat maakt je broodje toch net iets makkelijker. Uiteindelijk maak ik maar een keuze.

Nadat je dacht dat je nu toch wel genoeg keuzes gemaakt hebt komt er nog een laatste horde die je moet nemen. Welk sausje? Nou je raad het al; er is keuze uit een stuk of 10 sausjes. Van de meest exotische sausjes waar ik nog nooit van gehoord heb tot honing-mosterd sausje. Deze neem ik maar, want wat een boer niet kent eet hij immers niet.

Na afgerekend te hebben stap ik naar buiten om snel richting de trein te lopen. Op weg naar de volgende keuzes die ik moet gaan maken.

2 opmerkingen:

  1. En was je broodje lekker? Heb je ervan genoten? Of ben je ontevreden omdat het broodje vis niet hebt geproefd? Marketing is erop uit om jouw niet tevreden te laten zijn over je aangekochte product. Ze willen dat je niet blij bent en opnieuw een keuze maakt. De doelgroep zijn de twijfelaars, de onzekere mensen, deze vragen zich altijd af of ze wel de juiste keuze hebben gemaakt en zijn ontevreden over hun aankoop. Als jij niet ziek was van je broodje, heb je vast de juiste keuze gemaakt. Of ... had je toch liever pittige kaas voor de verandering?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo zie je maar hoeveel keuzes je elke dag moet maken. Ik hoop dat je broodje lekker was. Instellingen proberen de keuzes altijd zo groot mogelijk te maken. Soms is hierbij de bedoeling dat zij de grote twijfelaars over kunnen halen om iets duurs te kopen dat ze eigenlijk helemaal niet willen. Ik hoop dat jij de goede keuzes in je leven maakt en je niet te veel laat beïnvloeden door anderen.

    BeantwoordenVerwijderen