woensdag 29 oktober 2014

#3 - Een lekker potje Angry Birds tijdens de vergadering

Deze week was alweer het vierde college van Maatschappelijk Mediabewust. Voor dit college heb ik een TED-filmpje bekeken waarin werd gesteld dat wij overal, waar dan ook bezig zijn met onze mobiele telefoon. Tijdens het wachten op de trein, bij vrienden, tijdens vergaderingen enzovoort. Toen ik dit laatste voorbij zag komen moest ik direct denken aan; De Tweede Kamer.

Soms, wanneer er op dinsdag niets op de televisie is zap ik wel eens per ongeluk voorbij het vragenuurtje in de Tweede Kamer. Soms erg interessant, maar soms ook erg storend. Wanneer er een politici aan het woord is en zijn verhaal doet zie ik tot mijn verbazing dat circa 50% van de aanwezigen bezig is met zijn of haar tablet of smartphone. Dan denk ik bij mijzelf; 'Waar is je respect gebleven om te luisteren naar anderen?'. Je leert toch al als klein kind dat je moet luisteren wanneer anderen iets aan jou (lees: de Tweede Kamer) verteld?

Ik vraag mij dan ook wel eens af wat al die politici, die zo druk zijn met hun tablet, aan het doen zijn. Zullen zij daadwerkelijk aantekeningen maken of iets dergelijks? Ik geloof er niets van. Soms heb ik het idee dat zij tijdens een vergadering in de Kamer een lekker potje Angry Birds of Candy Crush aan het doen zijn. Want luisteren.. dat hoeven wij niet. Of zullen ze al vast bedenken wat zij straks wanneer ze vrij zijn van hun werkdag moeten kopen bij de plaatselijke supermarkt?

Dus policiti.. Wanneer je aan het vergaderen bent zit dan niet zo bezig te zijn met je tablet of smartphone. Of doe het niet zo opvallend - lekker onder de tafel, ofzo. Misschien kunnen jullie in dit geval nog iets leren van de jeugd over hoe zij hun smartphone verbergen voor de docent.


2 opmerkingen:

  1. Hallo Martijn,

    Om op je eerste alinea te reageren. Ben je jezelf ook bewust van je smartphonegedrag? Durven we elkaar nog wel een vraag te stellen als we op het perron staan? Of zijn we bang dat als we iemand aanspreken dat we geen antwoord krijgen of afgesnauwd worden, omdat zij al aan het communiceren z'n via hun mobiel.

    Het tweede wat naar voegen komt in je blog zijn de normen en waarden van hedendag. Waar is het fatsoen gebleven om naar elkaar te luisteren? Hoe kunnen politici besluiten nemen voor de bevolking als zij zich volledig richten op hun mobiel of tablet waar zij ingetrokken worden. Multitasken kunnen wij als mensen niet, dus wat krijgen zij mee tijdens een debat en waar baseren zij hun antwoord op? De politici die hier aan doen tijdens debatten ogen niet serieus met hun beroep bezig te zijn. Ze nemen beslissingen die voor de hele bevolking gelden, hier moet zorgvuldig naar gehandeld worden. Het beeld dat geschetst wordt tijdens de live debatten, met politici druk met hun tablet, lijken mij niet een goed voorbeeld te geven en wat voor indruk zal dit maken op de kijkers en dus de bevolking. Het vertrouwen zal niet toenemen, lijkt míj? Of zijn wij de enige die hier zo over denken? Is het geen optie om de politici de zaal pas binnen te laten treden als zij hun mobiel uit en weggestopt hebben?
    Het lijkt mij geen handige zet, zoals jij in je blog beschrijft, om stiekem gebruik te maken van mobiel of tablet. De kijker heeft op een gegeven moment door dat de politicus naar beneden kijkt of non-verbale communicatie uitstraalt na het lezen van een berichtje via zijn smartphone. Dit kan niet onopgemerkt blijven met al die camera's! Volwassen mensen zou je denken....

    Groet,

    Joell

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Martijn,

    Leuk geschreven. Inderdaad een vraag die veel mensen denk ik stellen. Waar zijn ze mee bezig? Er is ongeveer twee weken een onderzoek gepubliceerd dat de grootste ergenis tegenwoordig is dat mensen tijdens een gesprek of vergadering op hun smartphone zitten. Het wordt over het algemeen als zeer asociaal gezien. Er is blijkbaar dus nog wel verzet en er valt wellicht ook nog wat te redden..

    BeantwoordenVerwijderen