dinsdag 30 september 2014

#1 - Ieder begin is lastig..

Ieder begin is lastig, dus ook dat van het bloggen. Want waar moet je het nou precies over hebben? Wat wordt je openingszin en hoe verloopt het verhaal. Dit zijn de dingen waar je goed over moet nadenken voor je gaat bloggen.


Laat ik mij allereerst eens voorstellen. Ik ben Martijn de Jonge en woon in Enschede. Ik ben momenteel derdejaars-student Media, Informatie en Communicatie op het Saxion. Het komende half jaar volg ik de minor Mediapedagogiek aan het Windesheim in Almere. Een minor waardoor ik er achter hoop te komen welke vormen van media ik het beste kan gebruiken om het kind te bereiken en hoe ik hen door middel van media iets kan leren.

Mijn eerste indruk die ik tot nu toe heb is dat je veel binnen de minor naar je eigen hand kan zetten. Je kan zelf kiezen welke bepaalde keuzes je maakt om de minor zo passend mogelijk voor jezelf te maken. Dit is erg fijn, want zo kan ik me goed focussen op het doel wat ik voor ogen had toen ik deze minor ging volgen.

Ter voorbereiding van het eerste college Maatschappelijk Mediabewust heb ik 'Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding' moeten bestuderen, geschreven door Micha de Winter. Een van de begrippen die in het boek ter sprake kwam was positieve en negatieve vrijheid.

Voordat ik dit boek had gelezen had ik een heel andere gedachte over deze begrippen. Bij negatieve vrijheid dacht ik dat je geen vrijheid had en dat je in een vast 'stramien' leeft. Alles wordt je opgelegd. Dit is dus niet zo. Negatieve vrijheid heeft te maken met de mogelijkheid van individuen om te doen wat ze zelf willen maar wel zo dat andere er geen last van hebben. Bij positieve vrijheid heeft men de mogelijkheid om bepaalde keuzes te maken en zijn of haar eigen leven in te richten.

Door het lezen van het boek ben ik dus achter de echte betekenis van bepaalde termen gekomen. Dit vond ik dus erg leerzaam. Ik heb het college waarin deze stof zou worden besproken gemist omdat ik ziek was. Want ik had graag de discussie over dit boek meegemaakt.

2 opmerkingen:

  1. We zijn nu al een tijdje bezig met de minor en ik was benieuwd of je al enig idee hebt welke vormen van media je het beste kan gebruiken om het kind te bereiken en hoe je hen door middel van media iets kan leren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wanneer je het woord 'negatieve vrijheid' hoort, dan krijg je daar gelijk een beeld bij. Door het woord negatief, ging ik er gelijk vanuit dat het slecht was. Hoewel je bij negatieve vrijheid wel de mogelijkheid hebt om te doen wat je zelf wilt, zit er toch een beperking aan. Stel dat jij iets wilt doen waar een ander last van hebt, dan wordt je wel beperkt in je vrijheid. Ik denk dat dit het woord negatief betekent in 'negatieve vrijheid'.

    BeantwoordenVerwijderen