donderdag 9 oktober 2014

#ACTMM - Het Commissariaat voor de Media

Bloggen over een bron, het klinkt suf.. Maar het is een goede manier om er achter te komen wat de bron precies inhoud en wat je op de desbetreffende website kunt vinden. Ik moest deze blog schrijven over een bron die ik niet kende. Ik heb gekozen voor het het Commissariaat voor de Media. Nog nooit van gehoord!

Eenmaal aangekomen op de website van het Commissariaat voor de Media (CvdM) kom ik op een, op het eerste oog, overzichtelijke website. Het eerste wat ik zie is de hoofdtaak van het CvdM; Het Commissariaat voor de Media houdt toezicht op de naleving van de Mediawet en ondersteunt daarmee de informatievrijheid. Klinkt interessant, maar nog erg breed geformuleerd. Het CvdM is het bestuursorgaan tussen de politiek en de verschillende media-instellingen

In de menubalk op de website zijn verschillende onderwerpen te vinden. Je kunt er alle actuele regelgeving vinden met betrekking tot de mediawereld in de breedste zin. Alle nieuws wordt in chronologische volgorde weergegeven, erg handig dus wanneer je op de hoogte wilt zijn van de laatste nieuwtjes met betrekking tot jouw medium. Ook wordt er uitgelegd hoe programma's toe worden gelaten tot het publieke bestel (de NPO en de regionale televisie), maar ook aan welke voorwaarden je moet voldoen om een evenementenzender te runnen. Erg interessant dus voor (beginnende) televisiemakers!

Zal ik zelf deze bron vaker gebruiken? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik ben niet van plan om later zelf een televisiezender/ omroep op te gaan zetten. Ook wanneer dit niet je ambities zijn is het natuurlijk handig om op de hoogte te zijn van de laatste nieuwtjes met betrekking tot de regelgeving. Daarom zal ik deze bron dus niet regelmatig gaan bezoeken.

Zoals ik al eerder in deze blog schreef lijkt het mij een zeer geschikte bron voor de (beginnende) televisiemakers. Waar aan moet je programma voldoen? Wat is de laatste wet- en regelgeving met betrekking tot jouw programma? Je kan het allemaal vinden op deze website. Voor deze groep zou de website dus zeker handig zijn en aan hen zal ik deze website zeker aanraden.




1 opmerking:

  1. leuk om te lezen over een onderwerp waar ik geen weet van heb. Een goed idee is dus niet genoeg.Ik dacht dat je met een goed idee een grote kans van slagen zou hebben binnen de media wereld
    Jij bent je blijkbaar wel verder aan het oriƫnteren op jouw werkveld. Misschien is dit zonder dat je het gelijk door hebt gehad toch wel een goede site geweest. Nu weet je weer een beetje meer wat je dus niet wilt.
    Groeten Tjeerd

    BeantwoordenVerwijderen